LOZ nevyužil šancu postupovať proti úplatkom spoločne

13.08.2012 17:14

Pred niekoľkými mesiacmi som začal s iniciatívou Ďakujem, úplatky neberiem! O tejto aktivite  som informoval aj predstaviteľov LOZ a vyzval som ich, aby sa pridali a aby sme túto iniciatívu budovali spoločne. Odborári na moju výzvu nereagovali, avšak dnes predstavili vlastnú iniciatívu s úplne rovnakým názvom.

 

Lekári dokázali spoločne bojovať za záchranu zdravotníctva. Verejnosť to, žiaľ, viac vnímala ako zápas o peniaze. Aj preto je otázka úplatkov v zdravotníctve mimoriadne citlivá. Po ukončení štúdia a nástupe do práce sa lekár takmer ihneď stretáva s igelitkou a aj obálkou.

Vo svojom blogu z mája tohto roku som sa venoval téme úplatkov. Nadhodil som v ňom myšlienku, že my, lekári, by sme mali začať hrdo nosiť odznaky s heslom Ďakujem, úplatky neberiem. A samozrejme sa podľa toho aj správať.

Myslím si, že písať nestačí. Preto som si dal vyrobiť niekoľko odznakov. Ponúkam ich od mája každému lekárovi, ktorý má odvahu pripnúť si takýto odznak na hruď. Dňa 22. mája 2012 som odštartoval aj internetovú stránku www.somprotiuplatkom.sk. Aj prostredníctvom tohto kanála som vyzval kolegov - lekárov, aby sa ku mne pridali. Keď už táto akcia bežala, dozvedel som sa, že aj LOZ, ktorého som členom, uvažuje o podobnej akcii s rovnakou myšlienkou.

To, čo nás lekárov má spájať, je profesionalita, odbornosť, čestnosť a úsilie pomôcť pacientovi. Veľmi ma potešilo, že aj kolegovia z LOZ uvažujú rovnako a chcú podobným spôsobom bojovať proti úplatkom v zdravotníctve.

Akcia proti úplatkom je už síce rozbehnutá a odznaky sú distribuované medzi lekármi, no hra na vlastnom piesočku mi je cudzia. A práve preto som LOZ už pred niekoľkými týždňami v tejto veci ponúkol spoluprácu. Mrzí ma, že na moju výzvu na spoluprácu LOZ dodnes nereagovalo. Namiesto toho dnes spustili vlastnú iniciatívu, na ktorú použili názov do poslednej čiarky totožný s iniciatívou, ktorú som spustil v máji.

V jednom z blogov som použil vetičku: „Poďme bojovať proti úplatkom spoločne!“ Žiaľ, dopadlo to tak, ako je na Slovensku zvykom – víťazí stavovský egoizmus a každý chce mať svoj vlastný piesoček. Považujem to za nevyužitú príležitosť ťahať za jeden koniec povrazu.

Napriek tomuto nedorozumeniu prajem iniciatíve LOZ veľa úspechov. V prvom rade ide o vec, a preto verím, že je akcia lekárskych odoborov je motivovaná úprimným záujmom o zmenu k lepšiemu. Neviem, či sa niekedy dočkáme zdravotníctva bez korupcie, ale verím, že sa dočkám aspoň toho, že my, zdravotnícki pracovníci, budeme konečne ťahať za jeden povraz.

 

 

Milan Mrázik
lekár a zakladateľ (pôvodnej iniciatívy) Ďakujem, úplatky neberiem!
www.somprotiuplatkom.sk

Späť